Smolka Martin

  • Smolka M
Rok narození :
1959
Další informace:
přejít na prezentaci

Životopis

Martin Smolka vystudoval skladbu na AMU a soukromě u Marka Kopelenta. V roce 1983 spoluzaložil Agon, soubor specializovaný na současnost i historii hudební avantgardy. V něm působil do roku 1998 jako umělecký vedoucí a hráč na preparovaný klavír. V rámci projektů Agonu se zabýval i pátráním po zapomenutých hodnotách (čtvrttónová hudba žáků Aloise Háby, počátky 60. let v Československu) a realizacemi grafických partitur a konceptů (díla Milana Grygara, Johna Cagea ad.), je spoluautorem knihy a CD Grafické partitury a koncepty. Od roku 2003 učí skladbu na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.

Od dvou různých východisek, webernismu a minimal music, došel Smolka k osobitě konkrétní sonoristice - hudebně pracoval s nástrojovými zvuky, které připomínaly jevy našeho světa (lodní a vlakové sirény, rachot strojů, zvuky deště a mnohé jiné), přičemž tyto zvukové vzpomínky spoluurčovaly často nostalgický, někdy groteskní výraz jeho hudby (např. skladby Déšť, nějaké okno, střechy, komíny, holubi a tak..., a taky železniční mosty, 1992; Rent a ricercar, 1993/5 aj.). Po roce 1998 následovala změna stylu směrem od sonoristiky k práci s tóny, dokonce s typickými útvary tradiční hudby jako mollový trojzvuk či smyčcová kantiléna, ovšem deformovanými jednak pomocí mikrointervalů, jednak kolážovitou strukturací (např. kvintet Lieder ohne Worte, 1999; Remix, Redream, Reflight pro orchestr, 2000; Ach, mé milé c moll pro ensemble, 2002). Od roku 2000 se věnuje více vokální hudbě a zvláště opeře (Walden, the Distiller of Celestial Dews pro sbor, 2000; Nagano - opera 2001-3; Das schlaue Gretchen - opera pro dětského diváka, 2005). Opera Nagano (o hokeji), vytvořená na objednávku Národního divadla v Praze, získala národní cenu Alfreda Radoka za rok 2004.

Skladby Martina Smolky si vydobyly uznání doma i v zahraničí - psal na objednávky prestižních festivalů jako Varšavská jeseň, Donaueschinger Musiktage, Berliner Musik-Biennale, Nov-Antiqua Köln, Eclat Stuttgart, Bang-On-a-Can-Marathon New York, Wittener Tage für neue Kammermusik, musica viva Mnichov, Aksamitna Kurtyna Krakov, Pražské Jaro, Festival Rümlingen, Klangspuren Schwaz, a dalších institucí a interpretů (např. Francouzské ministerstvo kultury pro Ensemble 2e2m v Paříži, Musik der Jahrhunderte Stuttgart pro Neue Vokalsolisten a Arditti Quartet, Národní divadlo v Praze, Staatstheater Nürnberg). Další významné festivaly vybraly jeho skladby k reprízám (ISCM World Music Days Oslo, Kodaň, Švýcarsko, Hörgänge Wien, Klangaktionen Mnichov aj.). Na mnoha místech zazněla jeho hudba v podání souboru Agon (Berliner Festwochen, Budapest Spring Festival, South Bank Centre London, Musique Actuelle Victoriaville Canada, Rotefabrik Zurich, Melos Ethos Bratislava, Mezinárodní hudební festival Brno, Vilnius a Tallin, Reykjavík, Frankfurt, Paříž aj.).
Jeho komorní dílo je zčásti nahráno na kompaktních discích v podání souboru Agon (značky Arta Records a audio ego). Jiné dvě skladby (Déšť, nějaké okno, střechy, komíny, holubi a tak..., a taky železniční mosty a Walden, the Distiller of Celestial Dews) figurují na výběrech nahrávek z Donaueschingen Musiktage (col legno). Od roku 2000 vydává jeho partitury nakladatelství Breitkopf & Härtel (Wiesbaden).

Kompozice koncertních skladeb a opery je hlavním předmětem Smolkovy umělecké činnosti. Působil ale také jako hudební improvizátor k divadlu (divadlo "Vizita" 1983-6 a znovu od 2002, "Kuchyň Ivana Vyskočila" 1988-9, "Divadelní studio čisté radosti" 1994-2001), aranžoval a hrál v kapele čínské pěvkyně Feng-jün Song (CD Horská karavana, 2001). Komponoval také pro divadlo (např. k představení Nachové plachty Divadla bří Formanů) a film (Vojtěch řečený sirotek režiséra Zdeňka Tyce, 1989; Sentiment režiséra Tomáše Hejtmánka, 2002-3; Kousek nebe režiséra Petra Nikolaeva, 2005; Zlatá karta Petra Nikolaeva, 2005). Hudba k filmu Kousek nebe byla nominována na cenu České filmové akademie za rok 2005. V posledních letech Smolka byl zván k přednáškám o vlastním díle (McGill University Montreal; Katedra hudební vědy FFUK Praha; vysoké hudební školy v Curychu, Winterthuru, Würzburgu, Brně, Katowicích, Krakově; skladatelské kursy v Ostravě) a k vyučování skladbě (kursy v Trstěnicích a Českém Krumlově). V roce 1999 zasedal v porotě Mezinárodní skladatelské soutěže Kazimierze Serockého, pořádané polskou sekcí ISCM, v roce 2006 v porotě 1. mezinárodní skladatelské soutěže Alexandra Moyzese a v roce 2007 v mnichovské soutěži BMW Kompositionspreise der musica viva.

Skladby

  Skladba Rok vytvoření Partitura Nahrávka HIS ČRo Košík
For Woody Allen 1993 Audio
Frrr 2007
HIS
Haiku 2007
Haiku-Psalm 2007
Houby a nebe 2000
Hudba hudbička 1985
Hudba pro přeladěné nástroje 1988 Score Audio
HIS
ČRo
Košík
In uno monili torquis tui 2010
HIS
Když tíhu světa nese ušní bubínek 2015
HIS
Klobouky v oblacích 2004
HIS
Lamento metodico 2006
Laudate, angeli 2016
HIS
Lieder ohne Worte & Passacaglia 1999 Score Audio
HIS
Like Those Nicéan Barks of Yore 1999 Score
HIS
Lullaby 1997 Score
HIS
MARE + MARE = MARIA 2013
HIS
Missa 2002 Score
HIS
My My Country 2012
HIS
Nagano 2003 Audio
Nešť 1999
HIS

Označit vše na stránce

Zobrazeny záznamy 21 - 40 z 73 nalezených.